Biuro Obsługi Interesantów
OBSŁUGA INTERESANTÓW
W Sądzie Okręgowym Warszawa–Praga w Warszawie w celu usprawnienia obsługi interesantów, działa Biuro Obsługi Interesantów. W jego skład wchodzą
Strefa obsługi znajduje się na parterze, to jest: biuro podawcze, czytelnia akt, stanowiska informacji (Sala Obsługi), Punkt Informacyjny Krajowego Rejestru Karnego oraz szatnia.
Sale rozpraw znajdują się: na parterze oraz na I i II piętrze budynku.
Obsługa w strefie Interesantów odbywa się wg kolejności ustalonej poprzez system kolejkowy (automat). Numery biletów są wyświetlone nad poszczególnymi (wybranymi) stanowiskami.
W Sądzie Okręgowym Warszawa-Praga w Warszawie możliwy jest zakup zarówno gotówkowy, jak i bezgotówkowy znaków opłaty sądowej, jak również - w obu formach - dokonywanie opłat sądowych oraz opłat: grzywien, kancelaryjnych kosztów w sprawach cywilnych/karnych, zaliczek na poczet OZSS [nr konta 30 1010 1010 0073 7322 3100 0000]. W tym celu, został uruchomiony opłatomat, zlokalizowany także w strefie Biura Obsługi Interesantów (na parterze). W związku z tym, od 4 maja 2023 r., funkcjonowanie kasy jest ograniczone - zarządzenie Prezesa i Dyrektora SOWP nr 45/23 z 19.04.2023 r.
Biuro Obsługi Interesantów nie udziela porad prawnych i informacji, które naruszyłyby przepisy innych aktów prawnych, w tym o ochronie danych osobowych. Przez poradę prawną należy rozumieć skonkretyzowaną informację, mającą zastosowanie w konkretnej sprawie, opartą na danych lub materiałach przedstawionych przez interesanta, której celem jest udzielenie wskazówek co do sposobu przedstawiania, argumentowania i dowodzenia jego stanowiska przed Sądem w przedmiocie, którego dana sprawa dotyczy, lub która polega na sporządzeniu projektu pisma procesowego.
Zasady udzielania informacji, udostępniania akt sądowych i dokumentów z akt, określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2019 r. - Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. 2019 poz. 1141 z poźn.zm.)
SALA OBSŁUGI INTERESANTÓW
Sala Obsługi Interesantów jest czynna:
- w poniedziałki w godzinach 8.30-18.00
- od wtorku do piątku w godzinach 8.30-15.30
W Sali obsługi uzyskacie Państwo następujące informacje:
- o sposobach wszczęcia postępowania i podstawowych dokumentach, które należy złożyć przy wnoszeniu sprawy do sądu;
- kosztach sądowych, sposobie ubiegania się o zwolnienie od kosztów sądowych;
- przesłankach ustanowienia obrońcy lub pełnomocnika z urzędu;
- rodzajach środków odwoławczych i terminach do ich wniesienia; terminach i miejscach rozpraw;
- wydziałach w sądzie, ich właściwości i lokalizacji, numerach telefonów i godzinach ich urzędowania; adresu strony internetowej, adresów innych sądów, organów i urzędów centralnych oraz kierowanie do właściwych sal rozpraw.
W Sali Obsługi Interesantów udostępniane są:
- listy kancelarii adwokackich, radcowskich, notarialnych i komorniczych, listy tłumaczy przysięgłych oraz listy mediatorów w zakresie właściwości Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie;
- podstawowe informacje o niektórych innych instytucjach pozasądowych (Ministerstwo Sprawiedliwości, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, rzecznik konsumentów, inspekcja pracy, jednostki Policji, organizacje pozarządowe itp.) oraz podmiotach udzielających bezpłatnej porady prawnej;
- listy lekarzy sądowych uprawnionych do usprawiedliwiania nieobecności i informowanie o zasadach usprawiedliwiania nieobecności.
Uzyskanie informacji o toku postępowania jest także możliwe bez konieczności wizyty w sądzie:
- logując się do Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych: https://portal.wroclaw.sa.gov.pl/#/login (w portalu znajdują się wszystkie podlegające publikacji orzeczenia, zarządzenia i pisma wygenerowane w danej sprawie)
- drogą mailową kierując zapytanie na adres: kontakt@warszawapraga.so.gov.pl ;
telefonicznie pod numerem: 22 417 72 72;
poprzez automatyczny system informacji o statusach spraw pod numerem: 22 417 72 72;
na stronie internetowej - w zakładce e-wokanda (odnośnie zaplanowanego terminu rozprawy, gdy znana jest sygnatura sprawy);
za pośrednictwem ePUAP
W Sali Obsługi Interesantów wydawane są także wcześniej zamówione dokumenty (o ile we wniosku ten sposób odbioru został wskazany).
Dokumenty z akt sprawy można zamówić składając wniosek za pośrednictwem:
- poczty tradycyjnej,
- bezpośrednio w biurze podawczym.
Wzory wniosków są dostępne na naszej stronie internetowej - zakładka: Biuro Obsługi Interesantów/Wzory formularzy, a także w holu budynku Sądu.
CZYTELNIA AKT
Czytelnia akt jest czynna:
- w poniedziałki w godzinach 8.30-18.00 (ostatni wgląd do akt kończy się o godzinie 17.45)
- od wtorku do piątku w godzinach 8.30-15.30
Zamówienie akt na dany dzień jest możliwe najpóźniej do godziny 13.00. Czas oczekiwania na akta wynosi do dwóch godzin, o ile bieg sprawy pozwala na ich udostępnienie.
Akta do Czytelni możecie Państwo zamówić:
- telefonicznie pod numerem: 22 417 73 73;
- drogą elektroniczną na adres e-mail: czytelnia@warszawapraga.so.gov.pl ;
- lub osobiście w Czytelni
BIURO PODAWCZE
Biuro Podawcze jest czynne:
- w poniedziałki w godzinach 8.30-18.00
- od wtorku do piątku w godzinach 8.30-15.30
Pracownik przyjmujący dokumenty nie dokonuje sprawdzenia ich poprawności. Aby upewnić się, czy składana korespondencja jest kompletna/poprawna proszę zgłosić się do stanowisk informacyjnych w Sali Obsługi Interesantów.
SEKRETARIAT RZECZNIKA PRASOWEGO
Rzecznik Prasowy: SSO Beata Tymoszów
Kontakt z sekretariatem Rzecznika Prasowego:
tel. 509 727 238, 22 417 74 74
prasowy@warszawapraga.so.gov.pl
PUNKT INFORMACYJNY KRAJOWEGO REJESTRU KARNEGO
Punkt jest czynny:
- od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:30 - 15:30
Wnioski dot. osób fizycznych oraz podmiotów zbiorowych podlegają opłacie:
- wnioski składane drogą tradycyjną, czyli w formie pisemnej w punkcie KRK - 30 zł;
- drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy e-KRK https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web - 20 zł.